5 tiesos apie moterų svarbą laivybos pramonėje

Keltai Stena Line istorija | Komentarų nėra

Tarptautinė moterų diena švenčiama jau daugiau nei šimtmetį, tačiau 2017 m. Pasaulinio ekonomikos forumo Pasaulio lyčių lygybės ataskaita („Global Gender Gap Report“) rodo, kad moterų ir vyrų skirtumai didėja, o lyčių paritetas gali būti pasiektas tik per 200 metų. Štai kodėl šių metų tema yra #PressforProgress („Spauda už pažangą“). Kodėl tai svarbu? Todėl, kad lyčių lygybė daro didelę įtaką ekonomikai ir visuomenei.

Atsižvelgdami į šį pažangos siekį, mes pakalbinome Leną Göthberg ­- laivybos pramonės ekspertę, konsultantę ir tinklaraštininkę, kurios aistra laivybos pramonei apima įvairovės propagavimą ir atstovavimą moterims.

Čia pateikiamos ištraukos iš mūsų pokalbio su Lena apie vaidmenį, kurį moterys (ypač jaunos moterys) turi atlikti laivybos pramonės ateityje.

  1. Moterys yra reikalingos perspektyviai ir tvariai laivybos ateičiai.

„Įvairovės propagavimas“ yra svarbus ne tik dėl pačios įvairovės, bet ir todėl, kad tai suteikia įgūdžių, kurie padeda vystytis pramonei. Niekuo nesiskiria ir laivyba, kuri, kaip pramonės šaka, tampa vis sudėtingesnė ir labiau priklausoma nuo automatikos bei dirbtinio intelekto (DI). Jei norite būti efektyviu laivybos darbuotoju, jums nereikia fizinės jėgos – jums reikia lankstaus proto.

Lena apibūdina šią padėtį taip:

„Mane labai domina šiuo metu egzistuojanti paradigma su naujaisiais techniniais pokyčiais ir sparčia skaitmenizacija. Esu linkusi susipažinti su žmonėmis, kurie domisi tuo pačiu, ir man akivaizdu, kad jaunos moterys įgyja naujų žinių, kurios bus labai svarbios ateityje, pavyzdžiui, 3D spausdinimas, „blockchain“ sistema ar nuotolinis laivų valdymas ir t. t.“

„Pramonė dar neatsigavo po 2008 m. finansų krizės, todėl ji vis dar tebėra „išgyvenimo“ režime. Dabar yra laikas, kai įmonės ieško alternatyvių darbo būdų, kuriems įtaką daro skaitmenizacija ir inovacijų amžius. Manau, kad šiuo metu didžiausias iššūkis yra tai, kad laivybos pramonėje nėra pakankamai moterų.“

  1. Laivybos pramonė turi atsinaujinti, kad išspręstų įdarbinimo problemą.

Laivybos pramonėje tebesilaikoma tam tikrų įsitikinimų apie tai, kokie žmonės joje dirba ir kaip reikia vadovauti. Šie stereotipai gali būti tokie: laivybos pramonėje dirba vyresnio amžiaus vyrai. Tam, kad būtų įdarbinti reikalingi talentai, laivyba turi pasižymėti įvairove, jaunyste, prisitaikomumu ir skaitmenizacija.

„Tai būdinga visoms pramonės šakoms – laivybos pramonė konkuruoja su visomis kitomis pramonės šakomis, kad atrastų talentingiausius ir ryškiausius jaunus žmones, vyrus ir moteris, tačiau nesu įsitikinusi, kad mes kaip pramonė apie tai susimąstėme anksčiau. Atėjo laikas laivybos pramonei tapti tokia pramone, kurioje būtų daug įdomių darbo vietų, pritraukiančių jaunus žmones, ir sukurtų jiems bei įdomią darbo aplinką, kurioje jie galėtų įgyvendinti savo potencialą“.

Šiuo tikslu Lena sukūrė tinklalaidę „Laivyba: jūrų pramonės balsai“. Lena kuria šią tinklalaidę jau 2,5 metus ir 166 šalyse ji buvo parsisiųsta 120 000 kartų.

„Norėjau, kad daugiau žmonių sužinoti apie šią pramonės šaką, kurioje dirba tiek daug specialistų, kurie žino tiek daug bei tiek daug daro visam pasauliui, tačiau yra beveik nepripažįstami. Norėjau, kad jauni žmonės atrastų šią tinklalaidę ieškodami kitų tinklalaidžių ir pamanytų: „Ei, juk tai įdomu, aš net nežinojau, kad yra toks dalykas kaip jūrų pramonė.“

  1. Laivybos srityje dirbančių moterų skaičius ir jų įtaka nuolat auga.

Lena jau ilgą laiką dirba šioje pramonėje ir yra viena iš nedaugelio moterų, siekiančių užtikrinti, kad pramonė pradėtų vienodinti lyčių padėtį.

„Manau, kad dabar moterys yra labiau pastebimos nei tada, kai pradėjau dirbti šioje pramonėje prieš maždaug 25 metus. Tuo metu vienintelės moterys buvo tos, kurios paveldėdavo laivybos įmones, o tai reiškė, kad neturėjau realių moterų pavyzdžių. Buvo netikėta pastebėti, kad daugeliui šeimoms priklausiusių laivybos įmonių Donsö saloje vadovaudavo pirmagimiai, tiksliau pirmagimės, taigi būtent tada sutikau šioje srityje besisukančias moteris.“ [Redaktoriaus pastaba: Donsö – tai Geteborgo archipelago sala, turinti ilgą ir svarbią Švedijai laivybos istoriją. Būtent čia gimė „Stena Line“ įkūrėjas Sten A. Olsson]

„Norėčiau pažymėti, kad „WISTA International“ (Tarptautinė moterų laivybos ir prekybos asociacija), turinti daugiau kaip 3000 narių iš 40 šalių, tai moterų bendruomenė laivybos pramonėje, kuri niekada nepaliauja manęs nustebinti. Aš tapau „WISTA Švedija“ nare 2000 m. ir aš visada sakau, kad WISTA – tai ta vieta, kurioje daugiausia sužinojau apie laivybą. Moteryse yra kažko nepaprasto – mes geriau kuriame tinklus ir dalomės žiniomis, mums mažiau rūpi prestižas, o daugiau – parama“.

Kalbant apie iškilias moteris ir inovatores pramonėje, jų skaičius ir siekiai visame pasaulyje didėja. Kaip tokį pavyzdį Lena paminėjo Despina Panayiotou Theodosiou, Kipro bendrovės „Tototheo Maritime“ generalinę direktorę. Ji laikoma viena įtakingiausių jūrų pramonės žmonių, o jos vaidmenį apibūdina posakis „Moterys, kurios skatina judėti pasaulį į priekį“.

  1. Nereikia būti jūrininku, kad galėtumėte dirbti laivybos pramonėje.

Daugelis įprastų kliūčių prisijungti prie kokio nors pramonės šakos nesutinkamos laivybos pramonėje. Dažnai jums nereiks plaukiojimo laivais patirties. Tinkami kandidatai į svarbias pareigas gali būti įvairaus išsilavinimo ir iš įvairių šalių.

„Įdarbinimas laivybos pramonėje vis labiau panašėja į įdarbinimą kitose pramonės šakose – nereikia turėti darbo jūroje patirties, kad žmogus galėtų įsidarbinti sausumos organizacijoje. Yra labai nedaug jūrininkių moterų – tik 2 % visų pasaulio jūrininkų – taigi, jei tai būtų svarbiausias atrankos kriterijus, būtų labai nedaug moterų vadovių“.

  1. Balansas yra būtinas pusiausvyrai: moterys turi reikalauti vietos, o vyrai turi jos suteikti.

Lena puikiai paaiškino šią nuomonę:

„Kažkas man pasakė, kad problema yra ta, jog vyrai įdarbina vyrus, moterys įdarbina moteris, o jei nėra pakankamai moterų vadovių, kelias į įvairią darbo aplinką pasidaro labai ilgas“.

„Manau, kad vyrai turi pakviesti daugiau moterų prie stalo posėdžių salėse, valdymo grupėse ir t.t. Norėčiau, kad vyrai nebekurtų situacijų, kuriose yra „tik vyrai“ ir nedalyvautų diskusijose, kuriose kalba tik vyrai. Už lango jau 2018-ieji ir pasiteisinimas „nepavyko rasti moterų“ kurį tiek kartų girdėjau, nebėra deramas“.

„Moterims atėjo laikas pasakyti „taip“ kiekvienam kvietimui dalyvauti ar kalbėti, būti matomoms ir tapti pavyzdžiu visiems savo aplinkoje. Prieš akis mūsų laukia įdomi kelionė, kartu su kitais jūrų profesionalais. “

 

Nuoširdi padėka Lenai ne tik už išmintį, kuria ji pasidalijo su mumis, bet ir už visas jos pastangas padaryti jūrų pramone svetingesne, atviresne ir novatoriškesne. 🙂

Laikas keliauti su „Stena Line“!

 

Liucija Rušinskaitė

Sveiki! Dirbu „Stena Line“ jau ne pirmus metus, todėl norisi su Jumis pasidalinti idėjomis, kodėl verta keliauti mūsų keltais ne tik darbo, bet ir pramogų bei kultūrinio pažinimo tikslais. :)

Rašyti komentarą

Jūsų el paštas nebus publikuojamas

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.